کیش سلام – KishSalam
0

معرفی جزیره لاکپشت ها

معرفی جزیره لاک پشت ها
بازدید 36

معرفی جزیره لاکپشت ها

رزرو هتل کیش

رزرو هتل در کیش

لاک پشت های آبی از گونه های در حال انقراض در دنیا محسوب میشوند که این موضوع باعث شده تا این گونه از لک پشت ها تبدیل به نماد محافظتی در جهان شوند، علت در خطر قرار داشتن این گونه دو زیست نیز تخریب زیستگاه ها و آلودگی های دریا میباشد؛ از این رو لاک پشت های آبی در جزیره کیش یکی از مهمترین و با ارزش ترین دارایی های این جزیره به حساب می‌آیند که میتوانید با سفر به کیش و با داشتن کمی شانس موفق به دیدن این گونه های زیبا و کمیاب شوید.

جزیره کیش که به جزیره لاک پشت ها نیز شهرت دارد به دلیل برخورداری از سواحل ماسه‌ای خود و به ایجاد اکوسیستمی مناسب برای زاد و ولد لاک پشت های آبی تبدیل به محلی مناسب و مورد علاقه برای این گونه نادر شده است و این امکان را به افراد میدهد تا بتوانند در یک از زیبا ترین صحنه های جهان به تماشایی تولد بچه لاک پشت های که سر از تخم بیرون می‌آورند، باشند.

البته برای دیدن این پدیده نادر و زیبا لازم است تا در زمان مناسب و در فصل تخم گذاری لاک پشت های آبی به جزیره کیش سفر کنید که در این مقاله از مجله آنلاین گردشگری کیش سلام به این موضوع پرداخته‌ایم؛ پس تا انتها برای بدست آوردن پاسخ سوالات خود همراه ما باشید.

لاک پشت های آبی جزیره کیش

در وهله اول بهتر است تا کمی بیشتر با این موجودات زیبا آشنا شویم و به سوالی که شاید برای شما هم پیش آمده باشد پاسخ دهیم؛ لاک پشت های آبی یکی از گونه های جانوری در خطر انقراض هستند که تبدیل به نماد حفاظت از محیط زیست شده‌اند؛ اما چرا؟ در هر بار تخم گذاری لاک پشت های آبی در حدود ۵۰ الی ۷۰ تخم را در شن های ساحل پنهان میکنند و بچه لاک پشت ها پس از سر درآوردن از تخم ها به صورت غریزی و بدون تعلیم به سمت دریا راه افتاده و شنا میکنند؛ به صورت طبیعی و بدون هیچگونه دخالت انسانی، این موجودات با خطرات طبیعی و موجودات دیگری که اقدام به شکار آنها میکنند در مواجه هستند؛ اما امروزه با دستکاری های انسان و تخریب محیط زیست این جانوران آمار رشد و تکثیر این گونه جانوری به شدت افت پیدا کرده است؛ همین موضوع نیز سبب شده تا لاک پشت های آبی تبدیل به نماد محافظت از محیط زیست بشوند.

البته اگر که به جزیره کیش سفر کنید و برای دیدن این لاک پشت ها به محیط زندگی آنها بروید با محیط‌بانان و متخصصان محیطی زیستی که کارشان به حفظ چرخه تخمک گذاری و هدایت بچه لاک پشت ها به دریایی به جهت بقایی این گونه زیبایی جانوری است، مواجه خواهید شد.

معرفی جزیره لاک پشت ها

لاک پشت های آبی جزیره کیش

کجا میتوانیم لاک پشت های آبی را ببینیم؟

برای دیدن لاک پشت ها میبایست خود را به جزیره لاک پشت ها در جزیره کیش برسانید که در قسمت دماغه غربی و ساحل جنوبی قرار دارند، زمان تخمگذاری دو گونه لاک پشت پشت سبز و لاک پشت آبی که هر ساله به جزیره کیش می‌آیند از اسفند ماه تا مرداد ماه میباشد.

روند تخمگذاری و بدنیا آمدن بچه لاک پشت ها توسط محیط بانان همواره در حال رصد و مانیتورینگ بوده و از سیر مهاجرتی لاک پشت ها تا زمان تخم گذاری و سر در آوردن بچه ها تا رفتن آنها به دریا تحت نظر ایشان قرار گرفته است تا بچه لاک پشت ها در این مسیر شکار موجودات دیگر نشوند.

پیوند لاک پشت های کیش به اکوسیستم دریایی جهان

لاک پشت ها یکی از تاثیر گذار ترین گونه های آبی در دریا به حساب می‌آیند که در حفظ سلامت مرجان های بستر دریا و صخره های مرجانی نقش اساسی را ایفا میکنند.

گفتنی است که این نوع لاک پشت را عمدتا میتوان در آب های گرمسیری و نیمه گرمسیری پیدا کرد و از همین رو جزیره کیش یکی از مکان های مورد علاقه این گونه جانوری جهت زاد و ولد و تکثیر آنها به شمار میرود.

نکته جالب این بوده که لاک پشت ها برای تولید مثل ده ها سال صبر میکنند و برای تخم گذاری به جایی که از آن متولد شده‌اند، بازمیگردند.

هر لاک پشت ماده توانایی گذاشتن صد ها تخم را دارد که البته تعداد کمی از آنها تبدیل به بچه لاک پشت های میشوند که موفق به زنده ماندن در اولین سال زندی خود میشوند. از چالش های غیرطبیعی که زندگی این گونه جانوری را تهدید میکند، پیشروی بیش از حد گردشگری ساحلی و تردد وسایل نقلیه آبی بوده که روند لانه سازی لاک پشت ها را مختل کرده است.

یکی از چالش های که بچه لاک پشت ها در دقایق اولیه زندگی خود با آن روبرو هستند پیدا کردن مسیر درست به سمت دریا است که به طور طبیعی با دنبال کردن ماه به سمت دریا پیش میروند، اما با وجود نور جاده ها و ساختمان ها دچار گمراهی و اشتباه در مسیر خود میشوند. 

همچنین زباله های که در دریا رها میشوند از عواملی است که زندگی لاک پشت های دریایی را به خطر می‌اندازد، برای مثال پلاستیک های که در دریا رها میشوند در نظر لاک پشت های دریایی ممکن است غذا به نظر برسد که در صورت بلعیدن میتواند موجب خفگی این گونه های دریایی زیبا بشود.

در آخر

پس اگر که به جزیره کیش سفر میکنند، در حفظ نظافت محیط زیست کوشا باشید و برای دیدن از تخم گذاری و تولد لاک پشت های دریایی، تور کیش خود را در اسفند ماه تا مرداد ماه تهیه کنید تا با یکی از شگفت انگیز ترین مناظر زندگی خود روبرو شوید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *