کیش سلام – KishSalam
0

معرفی جزیره لاوان

معرفی جزیره لاوان
بازدید 80

معرفی جزیره لاوان

از آنجایی که جزایر معروف جنوبی ایران  عموما جزایر کیش، قشم و هرمز به شمار میرود، بسیاری از افراد آشنایی با دیگر جزایر دیدنی و زیبایی که در استان هرمزگان  جنوب ایران قرار دارد، ندارند و از این رو از دیدن و استفاده از طبیعت بکر و جاذبه های زیبای آنها بی بهره میمانند، اما در این مطلب از مجله آنلاین گردشگری کیش سلام قصد داریم تا شما را با یکی از زیبا ترین جزایر جنوب ایران که میتوانید هنگام سفر به جزیره کیش از آن دیدن کنید، معرفی کنیم.

با اینکه جزیره لاوان بیشتر به علت نفت خیز بودن مورد توجه است اما با این حال سکوت و آرامش این جزیره بسیار در بین افراد مورد توجه قرار گرفته و موردی است که در کمتر جایی میتوانید مشابه آن را پیدا کنید.

جزیره لاوان یکی از جزایر مهم و استراتژیک در خلیج فارس به شمار میرود که به علت برخورداری از ذخایر نفتی از اهمیت به شدت بالایی برخوردار است و بخش عظیمی از آن نیز تحت تصرف سازمان های دولتی میباشد و همین موضوع باعث شده تا بخش کوچکی از آن در دسترس مسافران و گردشگران قرار بگیرد، که با این وجود همین بخش کوچک در بین گردشگران بسیار محبوب و پرطرفدار شمارده میشود.

جالب است بدانید که لاوان سومین جزیره بزرگ در خلیج فارس بوده و دارای مساحتی برابر با 74 کیلومتر مربع میباشد که از این مقدار در حدود 40 کیلومتر آن تحت تصرف سازمان وزارت نفت کشور میباشد.

ساکنین این جزیره حدودا 2500 نفر بوده و به شغل های همچون صیادی و یا مجموعه های نفتی مشغول به کار هستند. همچنین در بعضی از فصل ها نیز اقدام به صید مروارید نیز میکنند.

با اینکه خاک این جزیره مناسب برای کشاورزی است اما کم آبی این منطقه باعث وجود اختلالاتی در این مورد شده است؛ از طبیعت این جزیره میتوان به پوشش گیاهی متنوع و گسترده و گونه های جانوری مختلف اشاره کرد؛ از جمله حیوانات بومی این منطقه میتوان به آهو، انواع لاک پشت، کوسه، دلفین و گوسفند وحشی اشاره کرد.

معرفی جزیره لاوان

سوغات جزیره لاوان

 

مسیر سفر به جزیره لاوان

برای رفتن به جزیره لاوان باید مبدا خود و وسیله نقلیه مد نظرتان را در نظر داشته باشید، اگر که مبدا شما از تهران و با ماشین شخصی است میبایست از مسیر شیراز، سیراف، فیروز آباد و در نهایت بندر عسلویه راهی بندر مقام شده و با استفاده از قایق خود را به لاوان برسانید. بندر مقام نزدیکترین راه دریایی به جزیره لاوان بوده اما با این حال میتوانید از دیگر بنادری همچون بندر آفتاب و چارک نیز به لاوان دسترسی داشته باشید.

جزیره لاوان در غرب جزیره کیش قرار داشته و شناورهای مستقیمی از جزیره کیش به جزیره لاوان وجود ندارد و برای سفر به آن جزیره کیش میبایست از یکی از بنادر معرفی شده استفاده کنید.

جزیره لاوان استان هرمزگان

بعد از جزایر کیش و قشم، جزیره لاوان سومین جزیره بزرگ در استان هرمزگان بوده که یکی از دیدنی ترین جاهای استان هرمزگان به شمار میرود. جزیره لاوان در گذشته با نام شیخ شعیب شناخته میشود و در نهایت در سال 1337 نام لاوان توسط شرکت ملی نفت ایران برای نام گذاری مجدد آن پیشنهاد شد؛ در لغت لاوان به معنای مامور تقسیم آب قنات میباشد.

همچنین که از آنجایی که از گذشته این جزیره قطب صید مروارید شمارده میشده به آن لقب مروارید پنهان خلیج فارس نیز اطلاق میشود.

دیدنی های این جزیره بیشتر شامل طبیعت بکر، مناظر زیبا و سواحل بی نظیر این جزیره میشود. گونه های حیوانی که ساکن این جزیره هستند شامل آهو، کوسه، دلفین، انواع لاکپشت و گوسفند وحشی میباشد. همچنین اگر که در اواسط اسفند ماه تا اوایل مرداد ماه برنامه سفر به این جزیره را داشته باشید میتوانید از تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی دیدن کنید.

پوشش گیاهی این منطقه به علت گرما چندان بالا نبوه و  بیشتر گیاهانی که در این جزیره میتوانید مشاهده کنید شامل گیاهانی همچون ترشک، اسفنج گیاهی، برشنگ، اسفند رومی، پنیرک، بوته های گز و یونجه میشود.

سوغات جزیره لاوان

سوغاتی که میتوانید در سفر خود به این جزیره تهیه کنید شامل مواردی همچون لباس سنتی جنوبی، ظروف سفالی، صنایع دستی حصیری و صنایع دستی دریایی میشود.

بهترین زمان سفر به جزیره لاوان

بهترین زمان بازدید از جزیره لاوان کیش، نیمه دوم سال و فصل های پاییز و زمستان میابشد که آب و هوا خنک تر و معتدل تر شده است؛ چرا که این جزیره در جنوب کشور قرار داشته و از آب هوای گرم و شرجی برخوردار است؛ دمای هوای این جزیره در زمستان بین 10 تا 25 درجه بوده و میزان رطوبت هوا بین 10 تا 30 درصد متغیر میباشد.

از آنجایی که رطوبت و گرمای هوا در نیمه اول سال بسیار بالا است، اصلا بازدید از آن را به شما پیشنهاد نمیکنیم، دمای هوا در نیمه نخست سال بین 37 الی 45 درجه همراه با رطوبت 80 تا 100 درصدی میباشد.

معرفی جزیره لاوان

جاذبه های جزیره لاوان

جاذبه های جزیره لاوان  

طبیعت این جزیره جاذبه اصلی لاوان به شمار میرود، سواحل بکر و دست نخورده آن یکی از مکان های مورد توجه عکاسان و طبیعت گردان بوده و آرامش آن یکی از مهم ترین ویژگی های آن به شمار میرود که در بین گردشگران و مسافران مورد توجه قرار گرفته است.

سواحل شرکت نفت، ساحل مرجانی، ساحل گرت و ساحل شیشه‌ای از معروفترین ساحل های جزیره بوده که میتوانید در آنها مشغول به کمپ زدن نیز بشوید. از دیگر جاذبه های دیدنی جزیره لاوان به غیر از مشاهده تخم گذاری لاکپشت ها و دیدن حیوانات وحشی آن میتوان به  جزایر هندورابی و بندر نخلیو نیز اشاره کرد که میتوانید از آنها نیز دیدن کنید. بندر نخلیو بهشتی برای پرندگان مهاجر بوده در جزیره هندورابی میتوانید به انجام تفریحات دریایی همچون غواصی و جت اسکی مشغول شوید.

در آخر

در این مطلب به شما همراه کیش سلام جزیره لاوان را در خلیج فارس معرفی کردیم که میتوانید در سفر خود به جزیره کیش برای داشتن سفری متفاوت و به یاد ماندنی از آن دیدن کرده و خاطراتی به یادماندنی را به خود و همراهنتان هدیه دهید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *