کیش سلام – KishSalam
0

شهر زیرزمینی کاریز کیش

شهر زیرزمینی کاریز کیش
بازدید 45

شهر زیرزمینی کاریز کیش

بازدید از سازه های قدیمی و جاذبه های تاریخی شهر مقصد سفر میتواند به داشتن ایده‌ای بهتر از گذشته این شهر به شما کمک بسیاری کرده و اطلاعات و دانش شما را بالا ببرد؛ جزیره کیش که یکی از شهر های توریستی در ایران محسوب میشود به احتمال زیاد فکر اینکه این جزیره از تاریخی غنی برخوردار باشد نمیکنید، اما باید به شما بگوییم که جزیره کیش یکی از قدیمی ترین شهر های ایران است که از تمدن و فرهنگ غنی برخوردار است که میتوانید اشاره های که به این جزیره شده است را حتی در آثار سعدی، شاعر بزرگ نیز مشاهده کنید، پیشنهاد میکنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این جزیره، مقاله آشنایی با جزیره کیش را مطالعه کنید.

همانطور که گفته شد جزیره کیش از تاریخی غنی برخوردار است که میتوانید آثار باقی مانده را در جاذبه های گردشگری تاریخی آن مشاهده کنید؛ در این مقاله از مجله آنلاین گردشگری  کیش سلام میخواهیم تا شما را با یکی از جاذبه های دیدنی کیش، یعنی شهر زیرزمینی کاریز کیش آشنا کنیم، پس در ادامه همراه ما باشید.

شهر زیرزمینی کاریز در کیش

شهر زیرزمین کاریز کیش یکی از جاذبه های دیدنی در کشور بوده که دارای شهرتی جهانی است! این سازه که عمری به اندازه 2500 سال را دارد یکی از شگفتی های جزیره کیش به شمار میرود که بسیاری از گردشگران را چه از داخل ایران وخارج آن به سمت خود میکشاند.

این شهر که در عمق 6 متری در زیر زمین جزیره قرار دارد حاصل هنر دست معماران ایرانی در زمان های بیار دور بوده که میتوان هنوز هم پس از گذشت سالیان از دیدن آن متحیر شد.

از جمله شگفتی های این سازه میتوان به دیوارهای مرجانی، هوای خنک در زیر زمین، سقف های آکنده با فسیل های با قدمت بالا و جریان آب شیرین دانست.

از همین رو این ویژگی ه باعث آن شده تا نه تنها در ایرن بلکه این جاذبه گردشگری باستانی از شگفتی های دیدنی در دنیا به شمار برود.

آشنایی با شهر زیرزمینی کاریز کیش

شهر زیرزمینی کاریز در کیش

چه چیزهای در شهر کاریز کیش خواهید دید؟

– سنگواره های با قدمت بالغ بر 270 تا 570 میلیون سال

– سقف آکنده از مرجان و صدف های دریایی

از مواردی که باعث تمایز این شهر زیرزمینی به نسبت دیگر شهر های زیرزمینی در ایران شده است، سقف های این شهر است که پوشیده از صدف و مرجان های دریایی است که در زمان های دور بستر آب دریا بوده‌اند و دارای قطری بالغ بر 7 متر هستند، گفتنی است که طبق آزمایشات و بررسی های انجام شده بر روی تعدادی از فسیل های این شهر به این نتیجه رسیده‌اند که عمر آنها در حدود 53 تا 570 میلیون سال میباشد.

-لاک پشت با عمری بالای صدها میلیون سال

– موزه خلیج فارس

– پایاب کهن کاریز

– لایه های مختلف زمین

– چاه های کاریز

کاریز کیش از قسمت ابتدای ود که از دو سمت جزیره یعنی مناطق سفین و باغو است، دارای دو رشته است که پس از طی مسیر به محل فعلی شهر زیر زمینی کاریز میرسند که بعد از آن تبدیل به سه رشته میشود؛ از این قسمت به بعد آب از طریق یک رشته به سمت شهر قدیمی حریره راه پیدا میکند که در انتهای مسیر بازدید کاریز میتوانید مشاهده کنید. 274 حلقه چاه در طول مسیر گذر آب برای برداشت آب وجود داشته که 74 تا از آنها در کاریز کیش قرار دارند. هنگام بازدید میتوانید یکی از یان حلقه های چاه را که در یک لایه مرجانی با ضخامت هفت متر حفر شده را که دارای شکلی مخروطی است، مشاهده کنید.

تصفیه خانه آب طبیعی

باید گفت که تمامی آّ موجود در کاریز کیش حاصل بارش باران در این منطقه بوده و وجود صدف و مرجان های سبب تصفیه آب آن میشود.

آب این منطقه توسط ساکنان برای مصرف و یا معاوضه با محصولات دیگر مورد استفاده میکردند؛ از آنجایی که در قرن پنج و شش هجری این جزیره از مکان های مهم تجارت در خلیج فارس و دریایی عمان به شمار میرفته آب گورای آن نیز از ارزش بسیار بالای برخوردار بوده است.

هوای خنک در زیر زمین

یکی از ویژگی های بسیار مهم این شهر زیرزمینی در کیش جریان هوای خنکی است که به صورت دائم در جریان بوده و تفاوتی ندارد که در چه زمان و فصل از سال باشیم، با در نظر گرفتن این موضوع شما میتوانید در هر زمان از سال که بخواهید از این جاذبه گردشگری با خیالی راحت از نبود گرما دیدن کنید.

از دلایلی که آب با کیفیت و قابل شرب میباشد، ثابت و مناسب بودن دمای شهر زیرزمینی میباشد.

بازدید از شهر زیرزمینی کاریز در کیش

جالب است بدانید که این شهر زیرزمینی تا مدت های بسیاری جزو جاذبه های کیش نبوده و استفاده ای از آن نمیشده، با گذشت زمان و استقبال و توجه مردم به آن تصمیم بر بازسازی آن در شهریور ماه سال 1378 توسط سرمایه گذاران و توجه مردم گرفته شد، البته این بار نه به عنوان قنات بلکه به عنوان جاذبه‌ای دیدنی و شهری تاریخی و باستانی؛

بازسازی آن نیز توسط شخصی به نام حاجی حسینی که ساکن کشور آلمان است صورت گرفت، ایشان پس از بررسی های لازم با بکارگیری  بودجه سرمایه گذار خصوصی پروژه احیایی کاریز کیش را آغاز کرد و گفتنی است که توجه بسیاری به حفظ این سازه به صورت عادی خود داشته به این صورت که در طول زمان مرمت و بازسازی بر روی منابع آب شیرین و کانال های آن محافظی در نظر گرفته شد تا آسیبی به کیفیت آب آن وارد نشود.

این محافظ ها کول نام دارند، استوانه های از جنس سیمان هستند که به حفظ استحکامات قنات ها، تونل ها و چاهای حفر شده کمک میکنند.

همچینین برای راحتی و لذت بیشتر بازدید کنندگان در این شهر زیرزمینی  میتوانید رستورانی با طراحی سنتی، بازارچه، موزه و… را مشاهده و از آنها استفاده کنید.

معرفی شهر زیرزمینی کاریز کیش

تصفیه خانه آب طبیعی

در آخر

همانطور که گفته شد بازدید از این شهر زیر زمینی در هر زمانی از سال ممکن بوده و به علت خنک بودن هوا، نگرانی از بابت گرما نخواهید داشت، این مجموعه در آدرس: بلوار میرمهنا، حد فاصل میدان المپیک و میدان فارور قرار داشته که میتوانید با اجاره ماشین در کیش به راحتی از آن دیدن کنید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *