کیش سلام – KishSalam
0

خانه بومیان کیش

خانه بومیان کیش-کیش سلام
بازدید 66

خانه بومیان کیش

بلیط لحظه آخری

بلیط لحظه آخری

خانه مردم شناسی کیش کیش

خانه بومیان جزیره کیش، از جاذبه های تاریخی و گردشگری این جزیره بوده که بازدید از آن مسافران و گردشگران علاقه‌مند به تاریخ بسیار لذت بخش خواهد بود، خانه مردم شناسی کیش که نام دیگر این موزه تاریخی است، مکانی است که به شما امکان سفر به گذشته های دور را می‌أهد و می‌توانید با نوع و نحوه زندگی مردمان آن دوران آشنا شوید و اطلاعات کسب کنید. خانه مردم شناسی بومیان کیش، سازه‎‌ای قدیمی با قدمتی 200 ساله است که حالا تبدیل به یک موزه جذاب و تاریخی شده، این خانه که در یکی از محله های قدیمی کیش به نام سفین، قرار داشته، که خود این محله نیز دارای بافت سنتی و قدیمی بوده، قدمت و پیشینه خانه بومیان کیش در حدود 200 سال بوده که از بنا های دیگر که با همین میزان قدمت را دارند می‌توان به قلعه جنی کیش اشاره کرد.

خانه مردم شناسی کیش متعلق به چه کسی بود؟

در واقع خانه مردم شناسی کیش، نسل اندر نسل در خانواده حاج عبدالله‌بن‌شاهین چرخیده و به ایشان رسیده، حاج عبدالله‌بن‌شاهین از تجار بسیار معروف جزیره کیش بوده که صاحب بزرگترین لنج بادبانی کیش در آن زمان بوده، وی مهارت بسیاری در لنج سازی داشته و حرفه اصلی‌اش نجاری و گلافی برای ساخت لنج بوده و در عین حال نیز به تجارت مروارید نیز می‌پرداخته؛ بعد ها سازمان گردشگری کیش، این خانه را تبدیل به یکی از جاذبه های تاریخی جزیره، با هدف آشنایی گردشگران و مسافران با سبک زندگی و فرهنگ و تاریخ بومیان این منطقه کرد.

بخش های مختلف خانه مردم شناسی بومیان کیش

این خانه از بخش ها و قسمت های بسیاری تشکیل شده که هر یک نامی مختص به خود با کارایی خاص دارند که دانستن آنها برای هر کسی می‌تواند جالب باشد که در ادامه این مقاله از کیش‌سلام به معرفی هر یک از آن ها خواهیم پرداخت.

خانه مردم شناسی بومیان جزیره کیش از 1200 متر مربع مساحت تشکیل شده که در 2 حیاط که یکی حیاط خانوادگی و دیگری حیاط مجلسی مخصوص مهمانان خصوصا مرد های نامحرم، 15 اتاق مختلف، چند انبار، چاه آب این مساحت تقسیم شده است، که با معماری مختص به بومیان کیش طراحی و ساخته شده است. این موزه مردم شناسی را می‌توان به عنوان نمادی از مهمان نوازی مردم کیش دانست که فرهنگ و آداب رسوم مردم محلی جزیره را به خوبی به تصویر کشیده است. شاید جالب باشد بدانید که معماری خانه با توجه به فصل های مختلف منحصر به فرد بوده و در این خانه می‌توانید اتاق های موسوم به اتاق های تابستانه و زمستانه را مشاهده کنید. همچنین در این خانه علاوه بر آشپزخانه میتواند مکتب خانه، انبار خرما و علوفه، بالکنی وسیع و زیبا، باغچه، ، آغل را مشاهده کنید؛ نکته‌ای که شاید برایتان باشد درب های ورودی خانه باشد که برای افراد خانواده و افراد غریبه به صورت دو در متفاوت تعبیه شده است.

اتاق انبار خرما یا چندول خانه بومیان کیش

چندول در گویش و زبان محلی مردمان کیش، به معنای خرما بوده که مردم محلی بیش از 600 سال است که از چندول جهت درست کردن شیره خرما استفاده می‌کنند، یکی از حرفه های مختص جزیره کیش، شیره‌گیری خرما بوده که طی مراحلی طبیعی انجام می‌شود؛ از جایی که خرما از سوغاتی های کیش بوده می‌توانید به عنوان سوغاتی از خرما های این جزیره برای خود تهیه کنید.

اتاق تابستانی یا مصیف خانه بومیان کیش

همانطور که از نام این اتاق پیدا است، بیشتر استفاده از این اتاق در تابستان ها بوده، سبک معماری این اتاق به گونه‌ای است که نه تنها که گرما را جذب نمی‌کند و مانع ورود آن به اتاق می‌شود بلکه به علت وجود بادگیر ها و پنجره های تعبیه شده هوا در اتاق به خوبی جریان پیدا می‌کند و فضایی خنک را برای افراد ایجاد می‌کند.

مصیف به روی سکویی با ارتفاع 1.5 متر ساخته شده و برخلاف جهت آفتاب یا به بیان دیگر پشت به آفتاب قرار دارد، علاوه بر آن بادگیر و پنجره های برای جهت‌دادن باد به داخل فضای اتاق در نظر گرفته شده، البته که این اتاق در زمستان ها بلااستفاده نمی‌ماند و با پوشاندن پنجره ها و بادگیرها با گل و چوب از ورود هوای سرد به داخل آن جلوگیری کرده و از آن استفاده می‌کنند.

خانه بومیان کیش-کیش سلام

خانه بومیان کیش

اتاق زمستانه خانه مردم شناسی کیش

علاوه بر اتاق تابستانه یا مصیف، اتاق دیگری با نام اتاق زمستانه در این خانه وجود دارد که تضاد اتاق تابستانه بوده، این اتاق که در حیاط مجلسی خانه قرار دارد معماری آن به صورتی بوده که در زمستان ها نور خورشید را جذب و به داخل خانه انتقال دهد و از این رو در مقابل جهت نور خورشید قرار دارد. این اتاق برای نگه داشتن بیشترین حد ممکن از گرما و جلوگیری از نفوذ هوای سرد، بدون پنجره و بادگیر ساخته شده و همچنین دارای یک حمام درون اتاق است که در بازدید از آن می‌توانید ابزار و وسیله های که متعلق به 80 سال قبل و مورد استفاده ساکنان خانه بوده را مشاهده کنید.

مطبخ؛ اتاق شکم‌پروری و غذاهای محلی

آشپزخانه یا در مطبخ در زبان عربی، در حیاط خانه بومیان کیش و به صورت دیوار چینی قرار دارد که دارای دریچه های جهت خارج شدن دود از تنور آشپزخانه، ساخته شده. مردم بومی کیش از مطبخ برای پختن انواع نان های محلی، اغذیه های محلی آسیاب گندم و جو بهره می‌بردند.

در مطبخ خانه مردم شناسی می‌توانید وسیله های قدیمی پخت و پز و مقداری از مواد غذایی باقی مانده از آن دور ه را مشاهده کنید، در گذشته آشپزخانه ها در کیش معمولا بدون در و گوشه‌ای از حیاط قرار داشتند که با دیوار های کاه‌گلی و یا برگ های بافته شده درخت خرما و سقف های با همین جنس ساخته می‌شدند.

بیت‌العود؛ اتاق ویژه خانه بومیان کیش

بیت‌العود، اتاق صاحب خانه بوده که در بازدید از آنجا می‌توانید تمامی وسایل متعلق به 80 سال قبل را مشاهده کنید، تمامی اتاق های خانه بومیان دارای حمام اختصاصی بوده‌اند که این موضوع نشان از اهمیت به پاکیزگی و نظافت در آن زمان می‌دهد، در این اتاق می‌توانید تخت دو نفره، رادیو، تلویزیون قدیمی و ظروف دکوری در سر تا سر بیت‌العود را که همگی متعلق به 80 سال قبل هستند و مورد استفاده ساکنین آن بوده را مشاهده کنید، نکته جالب در این اتاق آینه های کاری های به کار رفته بر روی دیوار آن است.

بیت‌القهوه؛ اتاق میزبانی ویژه خانم ها

این اتاق مختص به مهمانان خانم در خانه بومیان کیش بوده و علت نامگذاری آن به علت آن است که این اتاق محلی مخصوص برای تهیه قهوه و چایی برای مهمانان است.

بیت‌الافروخ یا مکتب خانه، مدرسه روستای سفین

تا 40 سال پیش، بیت‌الافروخ یا مکتب خانه محلی برای تحصیل و آموزش و ختم قرآن بوده که به همین دلیل از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در بین بومیان کیش برخوردار است؛ پسران 6 تا 9 سال برای یادگیری اصول اخلاقی و قرآن و بانوان برای آموزش قرآن به بیت‌الافروخ می‌رفتند.

الفرشه

حجله یا الفرشه اتاقی مخصوص برای تازه عروس و داماد ها بوده که آداب و رسوم بومیان کیش در رابطه با ازدواج را به نمایش می‌گذارد؛ در قدیم رسم بر این بوده که تا یک ماه بعد از مراسم تزئینات الفرشه دست‌نخورده باقی بمانند.

بخار، انباری برای مواد غذایی و وسایل صید خانه بومیان کیش

بخار در خانه بومیان کیش، انباری برای نگهداری وسایل و ابزارآلات سید بوده، همانطور که پیشتر اشاره کردیم، حاج عبدالله‌بن‌شاهین صاحب بزرگترین لنج بادبانی جزیره و همچنین از تاجران معروف مروارید در زمان خود در جزیره کیش بوده، که از قدمت و معماری قابل توجهی مانند شهر زیرزمینی کاریز برخوردار است.

از این رو این اتاق تبدیل به محلی برای نگهداری وسایل مخصوص کار حاج عبدالله‌بن‌شاهین شده بود، برای بیانی بهتر باید گفت که به تمامی اتاق های که کاربری انبار را داشته‌اند، نام بخار اطلاق می‌شده، به عنوان مثال اتاق دیگری در خانه با نام بخار وجود دارد که انبار مواد غذایی ساکنان است که شامل برنج، گندم، آرد و خمره هایی که حاوی ماهی شور بودند، است.

بخار الهوش

یکی دیگر از انبار های خانه بومیان کیش که محلی برای نگهداری علوفه برای گاو ها و گوسفنده ها بوده، بخار الهوش نام دارد، بومیان جزیره کیش از دام ها برای تهیه انواع محصولات مورد نیاز خود از قبل لبنیات، تامین گوشت مورد نیاز و همچنین قربانی استفاده می‌کردند.

سیم، تخت‌خواب تابستانه خانه مردم شناسی کیش

تخت های مخصوص که از بافتن چوب های چندل و دعن درخت نخل به وجود می‌آمدند، تخت های مخصوص تابستان بوده که در شب های تابستان و به علت گرمای هوا مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

زریبه، باغچه خانه بومیان کیش

باغچه ای که در خانه مردم شناسی کیش مشاهده خواهید کرد، زربیه نام داشته که ساکنین از آن برای کشت انواع صیفی‌جات و سبزی‌جات، خربزه، هندوانه، نخل، درخت انجیر و دیگر نمونه های مشابه استفاده می‌کردند و با استفاده از چاهی که در نزدیکی قرار داشت به آبیاری محصولات خود می‌پرداختند.

بازدید از خانه مردم شناسی بومیان کیش

در بازدید از خانه بومیان کیش شما می‌توانید یا فرهنگ و سبک زندگی بومیان جزیره کیش آَنا شوید و وسایل مورد استفاده ساکنین آنجا را که کاملا سالم و به خوبی نگهداری شده را مشاهده کنید، همچنین می‌توانید با پوشیدن لباس های محلی در هر جایی از خانه که مایل بودید عکسی یادگاری بگیرید و فیلم های مستند از مراسم عروسی، سبک زندگی و صید مروارید و ماهی را تماشا کرده تا بیشتر با آداب و فرهنگ این منطقه آشنا شوید.

در هنگام بازدید از شما همراه با خرما، قهوه عربی، شیرینی و خوراکی های محلی پذیرایی خواهد شد و به عنوان سوغاتی از غرفه های موجود در آنجا اقدام به خرید انواع صنایع دستی و سوغاتی های کیش، کنید. از سرگرمی های جذاب برای گردشگران در خانه بومیان کیش، نقش حنا بوده که توسط زنان هنرمند محلی برای شما گذاشته می‌شود.

چطور به خانه بومیان کیش برویم؟

آدرس خانه بومیان کیش همانطور که پیشتر اشاره کردیم در یکی از محله های قدیمی کیش، یعنی محله تاریخی صفین بوده، که برای رفتن به آنجا باید به محله قدیمی سفین بروید، میتوانید با استفاده از تاکسی یا با اجاره ماشین در کیش به راحتی به خانه مردم شناسی کیش بروید.

سخن آخر

اگر که از خانه بومیان جزیره کیش بازدید کرده‌اید و یا اطلاعاتی مضاف بر اطلاعات مقاله فوق دارید، لطفا تجربه بازدید و نظرات خود را با ما و دیگر همراهان کیش‌سلام به اشتراک بگذارید.

اجاره ماشین در کیش

اجاره ماشین در کیش

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *